گزارش توسعه فردی – تیر 1402

1

تصمیم امسال من این بود که ماهانه گزارش‌های توسعه فردی خودم رو اینجا منتشر کنم و به صورت مختصر عملکرد خودم رو برای خودم توضیح بدم. تا الآن هر ماه این گزارش‌ها رو منتشر کردم از فروردین تا خرداد و الآن هم نوبت تیر ماه 1402 رسیده. سایر گزارش‌ها رو می‌تونید تو این صفحه مشاهده کنید.

نوشتن تو وبلاگ

قرار بود تیر ماه 4 پست منتشر کنم که موضوعاتش هم از قبل (در گزارش ماه خرداد) مشخص شده بود. اما برای دو موضوع نیاز به مطالعه بیشتر بود و به راحتی نمی‌تونستم در موردشون بنویسم. اما به عنوان جایگزین سلسله مطالبی رو تحت عنوان 10 اصل اقتصادی شروع کردم و قصد دارم نوشتنش رو در این ماه ادامه بدم.

برای این ماه قصد ندارم موضوع خاصی رو از قبل معرفی کنم چون که ممکنه نتونم به اندازه کافی در موردش بخونم و بفهمم. به خاطر همین سعی می‌کنم موضوعات رو تو ذهنم نگه دارم و زمانی که آماده شدم راجع بهشون بنویسم. اما هدف این ماه منتشر کردن 4 تا پست تو وبلاگه.

امتحانات پایانترم

این ماه ترم چهارمم هم تموم شد. امتحانات وقت نسبتاً زیادی گرفت چون در طول ترم زمان زیادی برای درس خوندن نگذاشته بودم. شاید به نوعی اشتباه این 4 ترم من جدی نگرفتن زیاد دانشگاه بود. فکر می‌کنم از شبکه‌ها و افراد و امکانات دانشگاه به خوبی استفاده نکردم (و نمی‌کنیم). مخصوصاً که دوست دارم همین رشته رو ادامه بدم و تو همین فیلد کار کنم. البته با توجه به شرایط بازار کار ممکنه تصمیمم عوض بشه ولی در حال حاضر چنین تصمیمی دارم.

پادکست رادیوتصمیم

بعد از متمم و وبلاگ آقا معلم، غنی‌ترین محتوایی که مصرف کردم و ازش یاد گرفتم پادکست رادیوتصمیم و بلاگ میثم مدنی بوده. من تبلیغ کردنم زیاد خوب نیست. الآنم نمی‌دونم چجوری بگم که قانع بشید و رادیوتصمیم رو گوش کنید. فقط می‌تونم بگم که این پادکست می‌تونه روی سبک زندگی خودتون و آینده بچه‌هاتون اثر بگذاره.

فعلاً فصل اول داره منتشر میشه و موضوعش بازی‌های کامپیوتری هست. چند تا موضوع خیلی جالب و مهم (خیلی مهم) تو این پادکست بررسی شده که دوست داشتم حداقل تیتروار بهشون اشاره کنم تا شاید ترغیب بشید و برید سراغ این پادکست.

  • اعتیاد به بازی کامپیوتری، اینکه اعتیاد چجوری شکل می‌گیره و تقویت میشه؟ چجوری باید از بین ببریمش؟
  • بیوشیمی مغز و اینکه مغز چجوری کار می‌کنه؟ چجوری طراحی شده؟ اگه اینا رو بدونیم می‌تونیم بهتر خودمون رو مدیریت کنیم.
  • حتی نوع حرف زدن ما و اینکه گوش خودمون و بچه‌هامون رو صرفاً از موضوعات منفی پر کنیم (مثلاً تو این مملکت نمیشه به هیچ جا رسید و هر اتفاقی که میفته تقصیر حکومته) چه اثر مخربی رو آینده بچه می‌تونه داشته باشه؟
  • چجوری از زندگی بیشتر لذت ببریم؟ راز لذت بردن از زندگی چیه؟
  • چرا نباید درگیر فراواقعیت بشیم؟ چه چیزهایی برای ما فراواقعیت می‌سازه؟ چرا نباید درگیرش بشیم؟
  • چرا دنیای بازی انقدر برای ما جذابه؟ این صنعت چه گردش مالی‌ای داره و چقدر قدرتمنده؟
  • ساختن قهرمان و ضد قهرمان چحوری به بچه‌هامون صدمه می‌زنه و چه ایرادی داره؟
  • در مرورد هرم مازلو و هدف‌گذاری هم توضیحات خوبی داده شد.
  • و …

زبان انگلیسی

کلاً یدونه پادکست گوش کردم (+) و سه تا مقاله رو تونستم به اتمام برسونم (+)(+)(+). زیاد از این بخش راضی نبودم و هنوز زبانم در اون حدی که بهش نیاز دارم قوی نشده. حالا حالاها کار دارم تو این بخش.

تمارین روانشناسی مثیت‌گرا

همچنان دارم برای امیدوارتر بودن و حال بهتر تلاش می‌کنم. کمتر حرف ناامید کننده می‌زنم. تقریباً اخبار رو به طور کامل گذاشتم کنار (خوشبختانه بدون اخبار هم میشه زنده موند!). دارم سعی می‌کنم بیشتر برای ارتباطاتم زمان بگذارم.

دو تا تمرین هم تو گزارش خرداد ماه معرفی کرده بودم و هنوز هم ادامه میدم. یکی از اونها تمرین نوشتن 3 اتفاق مثبت روزانه است که برامون پیش میاد. حالا قرار نیست خیلی اتفاق خوب و عجیب غریبی باشه. حتی اگه از یک نفر توجه و محبت هم دریافت کردیم میتونه تو این اتفاقات خوب قرار بگیره و بنویسیمش. چیزی که من متوجه شدم اهمیت این تمرین بیشتر از همه مقابله با روند تکاملی مغز آدم‌هاست.

ما آدما طی تکامل یاد گرفتیم که اتفاقات منفی و بد رو پررنگ‌تر ببینیم. اینجوری بهتر متوجه خطرات میشیم و بیشتر زنده میمونیم. منطقی هم هست. اما تو دنیای امروز واقعاً به این حجم از بدبینی و منفی بافی احتیاجی نداریم. این تمرین هم کمک می‌کنه اتفاقات مثبت رو به صورت فعال به خودمون یادآوری کنیم و جنبه مثبت زندگی رو بیشتر ببینیم.

تمرین بعدی هم قدردانی کردنه. قدردانی از آدم‌ها. خودمون. حتی ابزارهایی که داریم ازش استفاده می‌کنیم (علت قدردانی هم مهمه). اینجوری تیکه مثبت داشته‌هامون یادمون می‌مونه.

کتاب‌ها

کتاب‌هایی که خوندم:

بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم

یک رمان کوتاه از نادر ابراهیمی. در مورد داستانش چیزی نمی‌نویسم:)

خلبان جنگ

خاطرات آنتوان دوسنت اگزوپری (همون نویسنده شازده کوچولو) از یک ماموریت (پرواز بر فراز آراس) و به تصویر کشیدن وضعیت فرانسه و از هم فروپاشی کشور طی جنگ جهانی دوم.

اثری از حس پوچی و بی‌معنا بودن این جنگ رو میشه تو کتاب پیدا کرد و (به برداشت من) نویسنده سعی می‌کنه معنا و مفهومی برای این دفاع بی‌فایده در مقابل نازی‌ها پیدا کنه.

اینکه چرا باید بعد از شکست هم تلاش کنن و باز هم جون بدن؟ در حالی که کشور تقریباً به طور کامل از دست رفته و کاری نمیشه برای اون انجام داد.

ولی به قدری کتاب قشنگ و زیبا بود که من زمان خوندنش به طور کامل غرق داستان می‌شدم.

راهنمای مردان برای شناخت زنان

خیلی جان گاتمن رو دوست دارم. این کتاب رو قبلاً یکبار خوندم اما نه با دقت. دوباره نشستم تو 2-3 روز مرور کردمش. میشه با این کتاب به فهم بیشتر و بهتری از تفاوت‌های بین زنان و مردان رسید (که به روش علمی به دست اومده). به بهتر کنار اومدن کمک می‌کنه. متنش هم روون و خیلی ساده‌ست. ترجمه‌ی خوبی هم داره (ترجمه فاطمه باغستانی).

سلامت و بهداشت

من بهداشت و سلامتی رو برای خودم چند بخش کردم و تو هر بخش در مورد هر کدوم توضیح میدم.

سلامت مالی

یک سوال می‌پرسم کمی بهش فکر کنید: چند درصد چیزهایی که می‌خرید رو واقعاً لازم دارید؟

نمی‌خوام نصیحت کنم یا بگم چی بخریم یا چی نخریم. صرفاً پرسیدن همین سوال باعث میشه منابع مالی‌مون یکم برای کارهای دیگه و شاید پس‌انداز آزادتر بشه بدون اینکه به زندگی‌مون فشار بیاریم و از چیزی بزنیم.

سلامت جسم و ذهن

کارهایی که من به عنوان عادت در نظر گرفتم:

  • مدیتیشن قبل خواب برای آرامش و شرطی شدن بدنم برای اینکه زودتر خوابم ببره.
  • مسواک زدن هم که در موردش یک پست نوشته بودم. کار راحتیه اما اکثراً بهش اهمیت نمی‌دیم.
  • پیاده‌روی میانگین روزانه 8500 قدم. البته کمتر از ماه‌های گذشته بود اما خوب بود.
  • توجه به مقدار آبی که تو یک روز مصرف می‌کنیم (حداقل 8 لیوان)
  • پایبند بودن به رژیم بدون غذاهای فراوری شده و بدون شکر (سعی کنید اگر این مورد رو انجام میدید 0 و 100 برخورد نکنید. 4-5 روز در ماه رو در نظر بگیرید برای بی‌رژیم بودن که انگیزه داشته باشید رژیمتون رو همیشه حفظ کنید). این رو هم یادتون باشه دقیقاً برای خودتون تعریف کنید قراره چه رژیمی بگیرید. مثلاً اینکه بگید من رژیم قند دارم کافی نیست. بهتره بگید من رژیم قند دارم و مصرف نوشابه، بستنی و مثلاً آبمیوه رو می‌خوام بذارم کنار. این شفافیت خیلی مهمه وگرنه هر دقیقه باید با خودتون فکر کنید الآن من اینو بخورم؟ نخورم؟ چقدر قند داره؟
  • اصول ارگونومی: خیلی مهمه که اگه زیاد می‌شینید یا تایپ می‌کنید این اصول رو رعایت کنید. توضیح اضافه نمیدم فقط اگه می‌خواید در موردش مطالعه کنید می‌تونید از اینجا شروع کنید.
  • تمرین روانشناسی مثبت‌گرا که راجع بهش توضیح دادم

یک بخش هم مرتبطه با دیسیپلین و نظم شخصی که این ماه به‌خاطر شرایط امتحانات به خوبی رعایت نشد. مثلاً نظم ساعت خواب و بیداری و تکمیل گزارش‌های روزانه و …

نوشته‌های مرتبط

سایر نوشته‌های من

دیدگاه های شما

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

3 پاسخ

  1. چند مدتی هس که اصلا برنامه ی دقیقی رو دنبال نکردم و از توسعه های فردی غافل شدم.
    روزای اخیر خیلی به این موضوع توسعه مهارت های فردی فکر کردم اینکه متمم خوانی رو دوباره از سر بگیرم و دوباره شروع کنم مرور و مطالعه زبان و کتاب خواندن و … اما با توجه به اینکه خیلی فاصله ی زیادی افتاده بود مدام درگیر بودم با خودم که چطوری اغازش کنم و امروز ساعتی رو اختصاص دادن برای مطالعه و وبگردی برای شروع تا اینکه اولین چیزی که از سایت روزنوشته های محمدرضا من رو جذب کرد لینک بلاگ شما بود و چقدر خوشحالم که برای اغاز چنین گزارشی رو خوندم و چقدر جرقه های جدیدی تو ذهنم شکل گرفت برای شروعی دوباره.
    ممنون از شما بابت این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت